måndag 7 februari 2011

Ointressant!

Jag sitter på en föreläsning nu, som jag trodde var en WS.. Men hon ville inte ha WS för hon skulle ha föreläsning före. Så nu sitter jag och lyssnar på en föreläsningen som handlar om hur vi jobbar med barnen och matematik. Hur gör vi det?

Hon öppnade föreläsningen genom att skriva: Hur kommer det sig att Lisa sitter och räknar och säger en två tre, och sedan kan du fråga hur många det var och då räknar hon en två tre igen. Hur kommer det sig att hon inte kan säga 3? Eller Pelle som sitter och lägger fram tre klossar och räknar entvå trefyra femsex, ja men slutsiffran är sex! Vad är det som påverkar barnen att någon inte kan säga slutsiffran men ramsan och en annan kan inte ramsan men förstår att den sistnämnda är vad talet är?

Något jag också har lärt mig idag är förståelse för antal. Det var en pojke som satt med en vuxen så sa den vuxna: Om du har tre och lägger till ett vad blir det då? FEM! Sedan säger den vuxna: Men om du har tre klubbor och lägger till en, hur många har du då? Fyra. Okej, och om du har tre elefanter och lägger till en? Fyra. Och om du har tre giraffer och lägger en? Fyra. vad bra, men om du har tre och lägger till en, hur många har du då? SJU!

Barn gillar att räkna konkret, spännande för mig men kanske inte för er! haha. jaja, ni ska inte få höra mer, idag! :) Puss!

Inga kommentarer: