torsdag 3 februari 2011

Folkracesugen!

Jag låg i sängen och kollade på "Sveriges värsta bilförare" och blev SJUKT sugen på att köra folkrace! Tidigare i år har jag kört tre tävlingar som debutant och i år ska jag köra på riktigt och det ger mig ett enormt sug. Jag har tänkt att köra "västkustcupen" som dam då :) Så synd att "dalhemscupen" la ner sin damklass, eftersom dom har väldigt roliga banor, men jag känner mig inte redo för att köra mot grabbarna än.

Ni kanske vill veta lite vad folkrace är?

Folkrace är en hyffsat billig motorsport, det enda som egentligen kostar när man har bil och bälte och stol och sån skit är startavgiften som är på ca. 250kr och bensinen fram och tillbaka. Sporten är inte till för de som inte gillar närkontakt eftersom starterna brukar bestå av 5-6 bilar och inför första kruvan blir det tajt och då gäller det att komma först ur där för att ha den bästa chansen att vinna heatet. I folkrace får man puttas på varandra men inte på ett oshysst sätt. Och det oshyssta sättet är ibland helt olika beroende på vilken tävling man gör. Ibland så kan man få svart (alltså utesluten från heatet och måste avbryta direkt, inga poäng) för att bara putta till en bil, medans man ibland kan få bilen att snurra runt och det inte blir någon svartflagg.

Efter varje tävling är bilarna som deltagit i tävlingen (ej debutant) till salu. Du kan köpa vilken bil du vill, för 6500kr. Det du själv får behålla är då stol, bälte, nät och dina kläder, men resten följer med köparen, även dina splitter nya däck om du använt dem! Folkrace får du köra när du fyllt 15 år, men innan du kan sätta dig i bilen får du ta en licens först. Det kostar ungefär 400kr och då får du sitta och gå igenom folkraceregler och annat smått och gott i några timmar. Har du bilkörkort så är det de ända du behöver göra, annars måste du "köra upp" och visa att du kan hantera bilen i depån och så vidare.

Mitt förhållande till folkrace är att min kusin började köra folkrace och min pappa blev helt såld. Han ville åka på tävlingar och jag tyckte det var häftigt att få följa med och pappa gick runt och strosade och det kändes som om han mindes tillbaka på "gamla goda tider" när han gick där i depån. Så i ett år kollade vi på tävlingar och nästa år bestämde sig min äldsta syster (K)' s sambo, A för att börja köra. De första tävlingarna gick skit och bilen behövde en tur lagning efter varje tävling.

När han kört i ett år så blev min syster K sugen och hon började också köra, jag tyckte det var huur häftigt som helst! Det var nästan ingen som hade hört talas om det i skolan och de flesta blev imponerade när jag tyckte det var roligt med bilar. så ajg blev också sugen så 2009 tog jag min licens och körde min första debutanttävling i Vara tillsammans med min syster. Körningen gick hyffsat lugnt till, men min söta mamma var "tvungen" att gå på toa, hon klarade inte av att se det. Vi filmade det hela och om ni vill se det klicka här

Jag tvekade väldigt länge innan jag fick tummen ur och skickade in papprena sommaren 2010 och skulle då köra debutant. Min första tävling blev i Älvängen, efter tyckte jag att de kändes skit bra, men nu i efterhand så skäms jag över filmerna! Hur kunde jag tycka att det var bra kört?! Heat 1 Heat 2 Heat 3

Min andra tävling blev Torslanda, helt okej tävling faktiskt. Jag kände mig taggad hela tiden och det gick bra också, men samma där, jag kör inte speciellt snabbt och kommer inte ha en chans mot de andra! Men men, träning ger väl färdighet! Heat 1 Heat 2 Heat 3

Min tredje tävling blev Trollhättan och hela den tävlingen blev ett fiasko! Jag blev så sur på mig själv hela den dagen eftersom jag verkligen var taggad inför varje heat men även om hela tävlingen var konstigt upplagd! Först så startade inte bilhelvetet på morgonen, sen så blev den killen som ger oss tummen upp sur för att jag fattade inte hur jag skulle köra. Reglerna i folkrace är att junior (15-17) får inte starta samtidigt som senior (18->) debutant. Men lik förbannat stod vi där på startplattant tillsammans, och jag frågade snällt vilka som skulle starta först och då blev han skit sur. jaja, skit samma, det heatet gick dåligt, stor förlorade och kände ingen större lust. Andra heatet gick mycket mycket bättre, jag var riktigt taggad och körde som "på riktigt" men sedan sköt jag en drivaxel och då blev jag så jääävla förbannad! Jäkla skit.. så det var den tävlingen.

Min fjärde och sista tävling för året blev novemberracet. Jag var inte alls taggad den dagen, men jag fortsatte två heat men sen kände jag att jag ville bara skita i det för bilen gick inte att köra och allt kändes åt helvete, jag hade noll motivation. Det regnade och krånglade hela dagen och att få höra att jag är för dålig för att köra bilen så tappade jag suget totalt och avanmälde mig. Lastningen fick pappa sköta och eftersom det var halt så gick det trögt och långsamt att lasta den. Efter några veckor så skulle pappa kolla till bilen lite och då upptäckte han att bilen hade förlorat sin drivaxel igen.. Så jag antog att det var den som gjorde att jag inte kunde köra men motorn var fortfarnade för bra för mig så jag skulle börja med en standard.

Det kändes hemskt att höra att jag var för dålig för den motorn, det var som att säga att jag avr värdelös och inte ens kunde köra bil. Men efter några omgångar med svordommar och tårar så slog det mig att en standardmotor kanske inte är så illa trots allt. Jag kommer inte alls hänga med de andra eller ta några starter med en värdelös motor men jag lär mig mer teknik och det kan vara bra att kunna den trots allt.

Så det var lite om folkrace och det blev faktiskt inte så lite heller! Men nu ska jag iallafall göra lite lunch och fortsätta att kolla på tv! Ni kan hitta bilder och annat roligt på Säveljungs Racing Teams hemsida och min egna hemsida med alla möjliga bilder, men för det mesta folkrace fmsfoto.se

Hörs Sedan!

Inga kommentarer: